Onze visie is zichtbaar in ons logo
Wij werken eraan om samen met ouders de kinderen te begeleiden bij de ontwikkeling tot zelfbewuste en gemotiveerde kinderen.
Dan kunnen ze vol vertrouwen de volgende stap zetten naar het voortgezet onderwijs.
Voor ouders hebben wij verschillende mogelijkheden om kennis te maken met onze school, het team, de leerlingen en ons onderwijs. Meld direct aan of bel voor een persoonlijk gesprek en een rondleiding door de school. Wij organiseren in het schooljaar diverse open dagen. De data communiceren wij via de website en onze sociale media kanalen.
Inschrijven van uw kind(eren) is bij ons het hele jaar mogelijk.
"A (autonomie), B (betrokkenheid) en C (compentie) maken je gelukkiger!"
(professor Lieven Annemansz)
Toekomstige leerlingen krijgen de kans om te komen wennen bij ons op school. Voor jonge kinderen kunnen er maximaal 10 dagdelen of 5 hele dagen gepland worden.
Voor kinderen in de hogere groepen plannen we een meeloopdag in overleg. Naar (een nieuwe) school gaan is immers een spannende gebeurtenis.
Wij hebben een christelijke signatuur, vanuit die visie leren wij onze kinderen om te gaan met waarden en normen. Iedere dag beginnen en eindigen wij met gebed en zingen wij christelijke liederen. Elke dag staat Gods Woord centraal in een vertelling, verwerking of gesprek met de kinderen. Wij vieren de christelijke feesten en besteden aandacht aan Bid- en Dankdag.
Regelmatig gaat onze gebedsgroep in gebed voor school, leerkrachten, kinderen en hun gezinnen. Je kunt meebidden of een gebedspunt doorgeven.
Als team geloven wij dat gelukkige kinderen beter en effectiever leren. Wij zien dat kinderen gelukkig worden van successen, van veel mogelijkheden voor vriendschappen, van steeds meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, van ontdekken en experimenteren en van het leren kennen van je mogelijkheden.
Wij werken daarom vanuit ABC, Autonomie (zelfstandigheid), Betrokkenheid bij kind, ouder(s) en leerkracht en Competentie (iets kunnen). Naast het leren van basisvaardigheden zoals taal en rekenen vinden wij het belangrijk dat een kind de mogelijkheden en talenten van zichzelf leert kennen op allerlei gebieden.
Door het in praktijk brengen van onze 'waarom' (visie) zijn geven wij les op niveau en vanuit leerdoelen. Dit in tegenstelling tot anderen die voornamelijk werken met vaste groepen en uit een methodeboek. Dit betekent dat een kind bij taal, rekenen, spelling en lezen deel kan uitmaken van verschillende niveaugroepen. Hierdoor sluit het leerdoel beter aan op de volgende stap in de ontwikkeling van het kind. Wij gebruiken (concreet) materiaal en digitale hulpmiddelen om een doel te behalen. Onze specialisten bepalen het tempo en het aanbod van de doelen, waarbij telkens gekeken wordt naar de ontwikkeling van de niveaugroep en de individuele leerling.
Wij stimuleren gezond te leven door groente en fruit te eten en door extra te bewegen.
Wij zijn een gecertificeerde Kanjerschool. Samen werken we aan een positieve sfeer op school.
Ouders en leraren werken veel samen om het leren en een gezonde ontwikkeling van ieder kind te ondersteunen.
Voor de gehele school hanteren wij gelijke schooltijden waarbij de kinderen tussen de middag lunchen met de leerkracht(en).
De leerlingenraad vertegenwoordigt de mening van de leerlingen op onze school. Regelmatig wordt er vergaderd.
Wij werken eraan om samen met ouders de kinderen te begeleiden bij de ontwikkeling tot zelfbewuste en gemotiveerde kinderen.
Dan kunnen ze vol vertrouwen de volgende stap zetten naar het voortgezet onderwijs.
Het potlood staat voor het leren, ontdekken en ontwikkelen. Je begint met een schets, je kunt uitgummen, opnieuw starten en uiteindelijk krijg je een eindresultaat.
Huis/thuis, we creëren een veilige omgeving en dat is de basis van ons onderwijs. Het staat tevens voor gebruik van moderne, digitale middelen om het onderwijs en de leerkrachten optimaal te ondersteunen.
Door het kruis wordt onze christelijke identiteit zichtbaar. Dagelijks besteden wij tijd en aandacht aan God en de bijbel. Daarnaast vind je de praktische uitwerking van ons geloof terug in onze schoolafspraken. Naar de gelijkenis van de talenten (Mattheüs 25 : 14- 30) leren we de kinderen om deze gegeven talenten te ontdekken, te ontwikkelen en te gebruiken.
De lamp staat voor de ruimte die wij willen geven aan ideeën en talenten. Het staat ook voor licht en warmte geven wanneer je je goed voelt, blij bent, lekker in je vel zit. Een zwakkere lamp geven we meer hulp en begeleiding, een sterke lamp zullen we laten schijnen.
Dit is de basis voor ons onderwijs en ze hangen ook prominent in onze school.
Wij zijn een christelijke basisschool met een open identiteit. Iedereen is welkom en waardevol. We hebben respect voor elkaar, leerkrachten, ouders en leerlingen en voor alles wat God ons heeft gegeven. Dit maakt de weg vrij voor vertrouwen in elkaar en een open relatie. Dankzij onze manier van onderwijs is de onderlinge betrokkenheid groot.
Wij geven kinderen de ruimte om te leren en te werken op een manier die bij hen past. We bieden kansen, begeleiden en stimuleren. Als team blijven wij kijken naar waar wij onszelf en ons onderwijs kunnen verbeteren.
Wij maken kinderen bewust van wat ze leren, hoe ze leren en waarom ze leren. Daarbij maken wij hen (mede)verantwoordelijk voor het leerproces. Ouderbetrokkenheid is hier van groot belang.
We geloven dat je altijd beter in iets kunt worden. Samen met de kinderen willen wij de talenten van hen zichtbaar maken en zoveel mogelijk met elkaar ontwikkelen. We gebruiken daarvoor taal die begrijpelijk is voor kinderen en benoemen de talenten binnen ons onderwijs.
Wij leren de kinderen om grip te krijgen op hun eigen leerproces. Daarbij leren wij ze verantwoordelijk te zijn voor hun eigen gedrag. Ze weten wat ze kunnen en willen bereiken en weten hoe ze dat kunnen bereiken.
"De professionaliteit van ons team zorgt ervoor dat er aandacht is voor ieder kind."
Wij zijn een maatschappij in het klein, wij leren ze hoe de maatschappij werkt en hoe zij daar een positieve bijdrage aan kunnen leveren. Een veilige omgeving voor ieder kind en onze christelijke identiteit geven wij handen en voeten door onderstaande afspraken die gelden voor iedereen op school.
"Wij kijken steeds hoe wij moeten ondersteunen om een kind het beste uit zichzelf te laten halen."
Op school worden er jaarlijks verschillende activiteiten georganiseerd. De ouders van de activiteiten commissie zorgen er mede voor dat deze gerealiseerd kunnen worden voor de kinderen. Deze activiteiten worden mogelijk gemaakt door de vrijwillige bijdrage van ouders. Bij het organiseren wordt er ook een beroep gedaan op de hulp van andere ouders.
De medezeggingsschapsraad (MR) denkt mee met de directie en het schoolbestuur van de school. De MR bestaat uit ouders en teamleden. De MR geeft adviezen en beslist mee over zaken die de school aangaan. Op bepaalde terreinen heeft de MR ook instemmingsbevoegdheid, wat betekent dat de school of het bestuur een besluit kan nemen als er instemming is gegeven.
De regiegroep ouderbetrokkenheid (ROB) is een klankbord tussen ouder en school en werkt eraan de betrokkenheid van ouders bij het leerproces en school te vergroten. De ROB bestaat uit (klassen)ouders en teamleden. Regelmatig organiseren wij een panelgesprek met ouders. Daarnaast zijn er bijeenkomsten tijdens het schooljaar.
Hoe doen wij het als school? Regelmatig houden wij peilingen onder leerlingen, ouders en teamleden over hoe wij het op De Grondtoon doen.
Bron: Oudertevredenheidspeiling 2018 en leerlingentevredenheidsonderzoek 2018
I.v.m. Corona-maatregelen voorjaar 2020 en momenteel bij quarantaine van leerlingen